MENU
Tunel kolejowy w Długopolu-Zdrój.

Dodał: jary° - Data: 2018-06-13 16:30:47 - Odsłon: 1013
21 kwietnia 2007

Data: 2007:04:21 09:25:12   Ogniskowa: 21.709 mm   Aparat: Canon PowerShot A620   Przysłona: f/4   Ekspozycja: 1/320 s  


Tunel znajduje się pod zachodnim zboczem wzgórza Wronka (458 m n.p.m.) w środkowo-zachodniej części Obniżenia Bystrzycy Kłodzkiej na wschód od miejscowości Długopole Zdrój między miejscowościami Długopole Dolne, a Długopole Zdrój (między stacjami Bystrzyca Kłodzka Przedmieście a Długopole Zdrój) na linii kolejowej nr 276 Wrocław - Międzylesie. Tunel kolejowy o długości 360 m, łukowy o promieniu krzywizny wynoszącym 380 m, stopowy, jednokomorowy, dostosowany do ruchu pociągów po dwóch torach, wydrążony pod wzgórzem (458 m n.p.m.) w 1875 roku. Wlot tunelu położony jest na wysokości około 389 m n.p.m., a wylot na poziomie około 388 m n.p.m. Maksymalna głębokość tuneli od powierzchni wynosi około 36 m. Tunel wykonano w obudowie murowej z łamanego kamienia. Kształt tunelu eliptyczny o wysokości około 7,60 m i szerokość około 7,80 m. W ociosach tunelu wykonano wnęki ucieczkowe i rewizyjne układu odwadniania. Portale wlotów do tunelu wykończono w obudowie kamiennej z klińców, mur nad portalem tunelu zakończono charakterystycznym dla tego tunelu kamiennym płotkiem. Górnośląskie Towarzystwo Kolejowe 7 lipca 1869 roku otrzymało koncesję na budowę szlaku Wrocław — Kłodzko — Międzylesie. Pierwsze prace ziemne rozpoczęto na przełomie lat 1870-1871. Głównym warunkiem oddania szlaku do ruchu było wydrążenie tunelu, w okolicy Barda i Długopola, w miejscach wąskiego przełomu rzeki Nysy Kłodzkiej. Okres wojny prusko-francuskiej nie sprzyjał szybkiej realizacji przedsięwzięcia. Władze i opinia społeczna zainteresowane były wydarzeniami militarnymi i politycznymi. Opóźnienia w pracach wynikały również ze skomplikowanych problemów techniczno-geologicznych, zwłaszcza z przeprowadzenia linii kolejowych w miejscu wąskiego przełomu rzeki. Tunel w Długopolu oddano do użytku 2 września 1875, w dniu uruchomienia odcinka kolei z Bystrzycy Kłodzkiej do Międzylesia. Przy wykonywaniu portali i pracach kamieniarskich w tunelu zatrudnieni byli kamieniarze z Włoch. Za Wikipedią.

  • /foto/4599/4599282m.jpg
    1910 - 1920
  • /foto/5706/5706862m.jpg
    1931
  • /foto/14/14836m.jpg
    1991
  • /foto/9037/9037163m.jpg
    1991
  • /foto/126/126799m.jpg
    2007
  • /foto/4030/4030529m.jpg
    2013
  • /foto/4030/4030543m.jpg
    2013
  • /foto/4030/4030544m.jpg
    2013
  • /foto/4030/4030556m.jpg
    2013
  • /foto/4030/4030558m.jpg
    2013
  • /foto/4031/4031243m.jpg
    2013
  • /foto/4039/4039090m.jpg
    2013
  • /foto/4040/4040058m.jpg
    2013
  • /foto/4040/4040059m.jpg
    2013
  • /foto/4225/4225170m.jpg
    2013
  • /foto/4225/4225296m.jpg
    2013
  • /foto/4226/4226219m.jpg
    2013
  • /foto/9348/9348560m.jpg
    2021

jary°

Poprzednie: Rzeka Włodzica w Nowej Rudzie Strona Główna Następne: ul. Zdrojowa