MENU
ZNACZNIKI
Linia kolejowa biegnąca równolegle do drogi 392.

Dodał: Zbigniew Waluś° - Data: 2017-04-28 15:45:04 - Odsłon: 1622
23 kwietnia 2017

Data: 2017:04:23 13:09:54   ISO: 100   Ogniskowa: 18 mm   Aparat: NIKON CORPORATION NIKON D5100   Przysłona: f/11   Ekspozycja: 10/1250 s  

Kolej Doliny Białej Lądeckiej budowano w latach 1894-1897. Otwarcie linii miało miejsce w dniu 14 listopada 1897 r. Linia, pomimo drugorzędnego znaczenia (jednotorowa, niezelektryfikowana) przez wiele lat służyła ożywieniu gospodarczemu wschodniej części Ziemi Kłodzkiej. Linię cechował spójny i unikalny na skalę Dolnego Śląska zespół architektoniczny dworców zbudowanych w konstrukcji ryglowej.

Ruch osobowy prowadzono na linii pociągami do 15 marca 2004 r., a do czerwca 2005 r. funkcjonowała autobusowa komunikacja zastępcza. Ruch towarowy na odcinku do Stronia Śl. zawieszono 22 sierpnia 2007 r., przez wiele lat linia miała status bocznicy czynnej do kamieniołomów w Ołdrzychowicach (ostatnio ponownie wykorzystywana po budowie zakładu przeróbki kamienia w Romanowie). Ostatni przejazd techniczny do Stronia Śląskiego miał miejsce w 2008 r. Z uwagi na akty wandalizmu i kradzieże za Trzebieszowicami linia jest nieprzejezdna.

Na nic był sprzeciw starosty kłodzkiego Adama Łąckiego w 2005 r. u ministra Marka Pola. Nic nie wskórała interpelacja posłanki Moniki Wielichowskiej w 2008 r., kiedy po zakupie szynobusów przez UMWD postulowano ich skierowanie na linię do Stronia Śl. Ponoć w 2009 roku Zakład Linii Kolejowych w Wałbrzychu przygotowywał się do intensywnych prac remontowych na linii, których celem było udostępnienie ładowni w Stroniu Śląskim dla Nadleśnictwa oraz dla firmy OMYA do wywozu nakładu i cennych odpadów poprodukcyjnych z kopalni marmuru w Kletnie. Przez kolejne lata poza deklaracjami na linii nie działo się nic, choć w sąsiedztwie remontowano linię do Kudowy, z Kłodzka do Wałbrzycha, modernizowano linię do Międzylesia. Można było odnieść wrażenie że oprócz gmin nikt nie był zainteresowany przejęciem i modernizacją linii 322. Po 2011 r. spadło także zainteresowanie samych gmin zniechęconych marazmem. W międzyczasie PKP PLK wycięły w 2014/2015 r. tory boczne na stacji Stronie, co było przygotowaniem do demontażu nawierzchni torowej w całości. Tor główny pozostał tylko dlatego że gmina Stronie Śląskie, organizująca od 2010 r. na torach imprezę "Strońską Drezyniadę" podniosła alarm. W 2016 r. zarząd UMWD zadeklarował przeznaczenie 15 mln zł na odtworzenie części zniszczonej infrastruktury na linii, ale nie było partnera do rozmowy. W 2017 roku poseł Ireneusz Zyska zapytał w interpelacji jakie są szanse na rewitalizację linii. Jerzy Szmit, wiceminister transportu i budownictwa, przekazał wówczas informację o kwocie potrzebnej do rewitalizacji linii (zdaniem PKP PLK, ponad 94 mln zł) i dodał, że zdobycie środków na remont uzależnione jest od decyzji marszałka, który jednak nie zdecydował się na umieszczenie linii w perspektywie Regionalnego Programu Operacyjnego. Ta deklarowana suma dotyczyła tylko remontu bądź położenia nowego toru, ale też budowy urządzeń przejazdowych, peronów, wiat, małej architektury czy wycinki drzew. Województwo natomiast deklarowało chęć przejęcia linii i wyremontowania jej za dużo niższe pieniądze niż PKP PLK, ale rozmów na temat oddania linii nie było. Dlatego mimo że samorząd województwa podejmował w latach 2016, 2018 i 2019 r. uchwały w sprawie przejęcia linii z rąk państwowego właściciela to ten proces ani drgnął co wynikało z podziału majątu na dwie spółki z grupy PKP i braku wyobraźni chociażby zawarcia dwóch umów przejęciowych.

28 czerwca 2019 roku w pięknie odrestaurowanym budynku dworcowym w Lądku uroczyście otwarto Inkubator Przedsiębiorczości. Inwestycje za 5,5 miliona złotych na powrót przygotowały obiekt także do pełnienia funkcji dworcowej, przed dworcem przygotowano miejsce pod węzeł przesiadkowy. Wyremontowano także zabytkową wiatę peronową, której remont zakończył się na początku 2020 roku. Także Stronie Śląskie nie pozwoliły na upadek dworca. Zrewitalizowano go już w 2011 roku za 4 miliony złotych, z pomocą unijnych pieniędzy. Wewnątrz działa Centrum Edukacji, Turystyki i Kultury. Także tutaj zabezpieczono miejsce na automaty biletowe i kolejową poczekalnię.

Koleje Dolnośląskie, wiedząc że na linii jest potencjał przewozowy, od 5 września 2022 r. rozpoczęły kursowanie autobusami "za pociąg" badając frekwencje i zapewniając mieszkańcom komunikację publiczną, wprowadzając również bilet na autobus do cennika pociągów KD.

Pat decyzyjno-właścicielski rozwiązano dopiero po kolejnych 4 latach, w 2023 roku. 15 września 2023 r. województwo dolnośląskie przejęło zarząd na 30 lat nad liniami nr 283 (linia Jelenia Góra - Zebrzydowa) i właśnie nad linią nr 322. Niezwłocznie ropoczęły się prace projektowe. Orienacyjny termin przywrócenia połączeń - 2026 tok, a szacowany koszt prac 110 mln zł. Na początku 2024 r. prowadzono już prace wycinkowe na linii przygotowując ją do inwentaryzacji geodezyjnej i geologicznej starotorza.

Historię linii można przeczytać w artykule Janusza Kućmina, który ukazał się w Pielgrzymach w 1997 r.

(oprac. i uzup. moose)

Kilometraż stacji (st.) i przystanków (po.) na linii 322 liczony od posterunku odgałęźnego Kłodzko Nowe (w nawiasie odległości wg niemieckiego kilometraża liczone od Kłodzka Głównego). Pogrubieniem zaznaczono stację węzłową, kursywą obiekty nieczynne/nieistniejące.
- , Kłodzko Główne, st., (km 0,00)
- , Kłodzko Miasto, po., (km 1,74)
...
- , Kłodzko Nowe, podg., km -2,553 (km 3,97)
- , Krosnowice Kłodzkie, po., km 0,000 (km 6,90)
- , Żelazno, po., km 3,509 (km 10,13)
- , Ołdrzychowice Kłodzkie, st., km 6,772 (km 13,37)
- , Ołdrzychowice SZKB, bszl., km 9,300
- , Trzebieszowice , po., km 12,221 (km 18,81)
- , Radochów , po. , km 15,349 (km 21,94)
- , Lądek Zdrój, st., km 18,724 (km 25,31)
- , Lądek Stójków , po., km 21,046 (km 27,63)
- , Stronie Śląskie, st., 24,323 (km 30,90)

  • /foto/6590/6590611m.jpg
    1887
  • /foto/371/371742m.jpg
    1900 - 1903
  • /foto/371/371382m.jpg
    1900 - 1904
  • /foto/7809/7809605m.jpg
    1973
  • /foto/4599/4599906m.jpg
    1978
  • /foto/4599/4599907m.jpg
    1978
  • /foto/4600/4600056m.jpg
    1978
  • /foto/4600/4600057m.jpg
    1978
  • /foto/61/61535m.jpg
    1984
  • /foto/333/333491m.jpg
    2010
  • /foto/335/335702m.jpg
    2010
  • /foto/336/336489m.jpg
    2010
  • /foto/408/408275m.jpg
    2011
  • /foto/409/409300m.jpg
    2011
  • /foto/407/407974m.jpg
    2011
  • /foto/409/409567m.jpg
    2011
  • /foto/410/410600m.jpg
    2011
  • /foto/421/421663m.jpg
    2011
  • /foto/430/430129m.jpg
    2011
  • /foto/430/430130m.jpg
    2011
  • /foto/3420/3420667m.jpg
    2012
  • /foto/3420/3420710m.jpg
    2012
  • /foto/3498/3498185m.jpg
    2012
  • /foto/3786/3786353m.jpg
    2013
  • /foto/3786/3786365m.jpg
    2013
  • /foto/3786/3786393m.jpg
    2013
  • /foto/3786/3786973m.jpg
    2013
  • /foto/3787/3787011m.jpg
    2013
  • /foto/3787/3787020m.jpg
    2013
  • /foto/4306/4306711m.jpg
    2013
  • /foto/4323/4323155m.jpg
    2013
  • /foto/4323/4323158m.jpg
    2013
  • /foto/4344/4344540m.jpg
    2014
  • /foto/4391/4391844m.jpg
    2014
  • /foto/4446/4446422m.jpg
    2014
  • /foto/4454/4454758m.jpg
    2014
  • /foto/4454/4454780m.jpg
    2014
  • /foto/4454/4454900m.jpg
    2014
  • /foto/4472/4472085m.jpg
    2014
  • /foto/4472/4472135m.jpg
    2014
  • /foto/4475/4475101m.jpg
    2014
  • /foto/4497/4497346m.jpg
    2014
  • /foto/4527/4527790m.jpg
    2014
  • /foto/4527/4527863m.jpg
    2014
  • /foto/5195/5195260m.jpg
    2014
  • /foto/5202/5202441m.jpg
    2014
  • /foto/5202/5202442m.jpg
    2014
  • /foto/4548/4548299m.jpg
    2014
  • /foto/4552/4552579m.jpg
    2014
  • /foto/4814/4814715m.jpg
    2014
  • /foto/4876/4876600m.jpg
    2014
  • /foto/4876/4876601m.jpg
    2014
  • /foto/4876/4876612m.jpg
    2014
  • /foto/5127/5127609m.jpg
    2014
  • /foto/5307/5307657m.jpg
    2015
  • /foto/5312/5312488m.jpg
    2015
  • /foto/5312/5312498m.jpg
    2015
  • /foto/5312/5312508m.jpg
    2015
  • /foto/5320/5320317m.jpg
    2015
  • /foto/5320/5320318m.jpg
    2015
  • /foto/5321/5321269m.jpg
    2015
  • /foto/5321/5321859m.jpg
    2015
  • /foto/5311/5311319m.jpg
    2015
  • /foto/6566/6566673m.jpg
    2017
  • /foto/6566/6566676m.jpg
    2017
  • /foto/6575/6575464m.jpg
    2017
  • /foto/6575/6575502m.jpg
    2017
  • /foto/6595/6595089m.jpg
    2017
  • /foto/6577/6577138m.jpg
    2017
  • /foto/6586/6586147m.jpg
    2017
  • /foto/6588/6588120m.jpg
    2017
  • /foto/6962/6962639m.jpg
    2017
  • /foto/6962/6962640m.jpg
    2017
  • /foto/6962/6962641m.jpg
    2017
  • /foto/6989/6989764m.jpg
    2017
  • /foto/6989/6989765m.jpg
    2017
  • /foto/7055/7055811m.jpg
    2018
  • /foto/7071/7071826m.jpg
    2018
  • /foto/7071/7071827m.jpg
    2018
  • /foto/7072/7072544m.jpg
    2018
  • /foto/7244/7244589m.jpg
    2018
  • /foto/7244/7244590m.jpg
    2018

Zbigniew Waluś°

Poprzednie: Trasy rowerowe (różne) Strona Główna Następne: Dom nr 50-52


Zbigniew Waluś | 2017-09-26 18:02:06
Podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa - Jerzy Szmit, informuje dlaczego projekt rewitalizacji linii 322 nie może być obecnie zrealizowany i dlaczego nie będzie przywróconego ruchu pasażerskiego. Wspomnianą w liście interpelacyjnym linią nr 322 zarządza PKP PLK od km -2,775 do km 24,622. Na odcinku od km -2,755 do km 9,330 odbywa się ruch pociągów towarowych, a na jej pozostałej długości linia jest nieczynna (ruch kolejowy został zawieszony w 2005 r.). Obecnie na czynnym odcinku trwają prace utrzymaniowo-naprawcze. Realizacja prac na przedmiotowej linii kolejowej została przewidziana w ramach projektu „Rewitalizacja linii nr 322 Kłodzko Nowe – Stronie Śląskie”, który znajduje się na liście rezerwowej zadań planowanych do realizacji w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego (RPO WD) objętych Krajowym Programem Kolejowym do 2023 r. (KPK). Projekt aktualnie nie ma zapewnionego finansowania, niemniej PKP PLK wyraża gotowość do jego realizacji w sytuacji przypisania do zadania odpowiedniej kwoty alokacji środków pochodzących z RPO WD przez Samorząd Województwa Dolnośląskiego. Przywrócenie ruchu na nieczynnej części linii kolejowej wymagałoby przeprowadzenia prac związanych m.in. z: remontem toru głównego zasadniczego oraz przejazdów kolejowych, remontem infrastruktury pasażerskiej (tj. perony, wiaty), czy wycinką drzew i krzewów na długości całej linii w pasie 15 m od skrajnego toru. Przewidywana wartość prac koniecznych do przeprowadzenia zgodnie z KPK wynosiłaby ponad 94 mln zł. Zgodnie z „Planem zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego dla województwa dolnośląskiego” Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego nie przewiduje do 2025 r. wznowienia ruchu pasażerskiego na przedmiotowej linii kolejowej – informuje podsekretarz stanu. W Planie Transportowym omawiana linia przewidywana jest do włączenia do sieci komunikacyjnej, na której planowane jest wykonywanie przewozów o charakterze użyteczności publicznej w trzecim scenariuszu sieci jako linia uzupełniająca (o niższej częstotliwości kursowania), gdzie wznowienie pracy eksploatacyjnej planowane jest od 2025 r. Dodatkowo w odniesieniu do pytań o przejęcie linii kolejowej nr 322 przez samorząd województwa dolnośląskiego oraz możliwości uzyskania wsparcia finansowego dla samorządu dowiadujemy się, że w chwili obecnej nie są prowadzone rozmowy z samorządem na temat przejęcia linii kolejowej. KPK jest dokumentem zawierającym listę wszystkich inwestycji PKP PLK realizowanych z wykorzystaniem środków finansowych zarówno unijnych jak i krajowych, których dysponentem jest minister właściwy do spraw transportu. Program określa również cele i priorytety inwestycyjne oraz źródła finansowania projektów. Lista projektów PKP PLK ujętych w KPK, które przewidziane są do realizacji w ramach RPO, powstała w oparciu o wysokość dostępnej alokacji środków Unii Europejskiej na lata 2014-2020 i możliwych do zaangażowania środków krajowych, które dopełniają montaż finansowy poszczególnych projektów. W związku z powyższym realizacja projektów z listy rezerwowej, do których należy rewitalizacja przedmiotowej linii kolejowej, nie jest możliwa bez zwiększenia wysokości powyższych źródeł (przede wszystkim zwiększenia środków w danym RPO na inwestycje kolejowe) lub uzyskania oszczędności w projektach z listy podstawowej. Obecnie nie występują oszczędności ani nie jest możliwe zwiększenie środków Funduszu Kolejowego przeznaczonych na dofinansowanie zadań realizowanych w ramach RPO. Sama zmiana zarządcy danej linii kolejowej nie spowoduje zwiększenia puli środków przeznaczonych na inwestycje, a w konsekwencji nie umożliwi finansowania i realizacji przedmiotowej inwestycji - wyjaśnia podsekretarz stanu.