MENU
Na dawnym przejściu granicznym - parking.

Dodał: Zbigniew Waluś° - Data: 2015-03-23 09:48:42 - Odsłon: 1668
20 marca 2015

Data: 2015:03:20 13:42:06   ISO: 200   Ogniskowa: 18 mm   Aparat: NIKON CORPORATION NIKON D5100   Przysłona: f/8   Ekspozycja: 10/2500 s  


W poprzek Gór Złotych już we wczesnym średniowieczu funkcjonował trakt łączący Ziemię Kłodzką ze wschodnim Śląskiem, który w tym rejonie łączył Lądek z Javorníkiem, miastem biskupiego księstwa nyskiego. Był on nazywany Solną Drogą, gdyż tędy transportowano ponoć sól wydobywaną w okolicach Krakowa, zaopatrując w nią Ziemię Kłodzką, a nawet i Pragę. Przebieg traktu był uzależniony jednak od dostępności dolin po stronie północno-wschodniej gór. Pierwotnie przebiegał on z Lądka obok zdroju "Św. Jerzego" w górę ul. Leśną, by poprzez las dotrzeć w sąsiedztwo obecnego Rozdroża Zamkowego u stóp zamku Karpień, a dalej przez graniczną Przełęcz Karpowską Rakową Doliną, u stóp zamku Rychleby, do Javorníka. Tędy odbywały się wyprawy husytów, a potem Hinka Krušiny do księstwa biskupiego. Była to do końca XVIII w. bardzo uczęszczana droga. Wówczas to biskup Schaffgostsch udzielił jeszcze koncesji gospodzie granicznej na Przełęczy Karpowskiej; w uzasadnieniu nadania stwierdzono, że tędy odbywa się największy ruch graniczny w tym rejonie.


Słupek na granicy polsko-czeskiej. Ponieważ słupek pochodzi sprzed wojny, widoczna jest na nim wykuta litera "D", tzn. Deutschland, do której dokuto po wojnie nóżkę na dole tworząc literę "P", tzn. Polska.
Ponieważ w 1742 r. po zajęciu Śląska przez Prusy, Javorník został od niego odcięty, wzrosło zatem zainteresowanie tego miasta połączeniem przez góry z Ziemią Kłodzką.

Coraz większą rolę zaczęła odgrywać inna, krótsza, początkowo dostępna tylko pieszym, droga przez Zálesí, przejezdna już pod koniec XVIII w. Ta, wiodąca z Lądka grzbietem wzniesień, prawie prosta droga, mijała górę Twierdzę od południa i przekraczała granicę po południowej stronie Maselnicy, ponad 3 km na północ od dotychczasowego przejścia na Przełęczy Karpowskiej. Drogą tą w 1866 r. przemaszerowała część armii pruskiego następcy tronu pod dowództwem gen. Prądzyńskiego.

Pod koniec XVIII w. podróżowano także przez Travną, drogą oddzielającą się od wspomnianej drogi z Lądka koło Twierdzy i przekraczającą granicę na północ od Maselnicy; wówczas była to ścieżka tak wąska, że używali jej tylko piesi, a jeźdźcy konni "poruszali się tu krok za krokiem".

Około połowy XIX w. droga schodząca spod Twierdzy do Lądka była już tak zniszczona przez wodę i powozy, że nie nadawała się do regularnych przewozów.

Najnowsza droga bita, przedłużenie dzisiejszej ul. Granicznej, tworząca malownicze serpentyny i przecinająca granicę na Przełęczy Lądeckiej, została otwarta w 1873 r. Prace nad tą drogą rozpoczęto od budowy mostu w Travnej w 1861 r. Dzisiejszy trakt rozpoczynał się w Lądku przy moście św. Jana, przy którym zawsze w przeszłości znajdowała się komora celna. Długość jego do Przełęczy Lądeckiej wynosiła 5871 m; stojący na granicy duży słupek posiada ledwo już widoczny napis "5,8 + 71 m". Co 100 m stawiane były niewielkie marmurowe słupki z wykutą odległością, lecz dziś z początkowej liczby 59 słupków zachowały się tylko 3. Pierwszym z zachowanych jest słupek 1,7 km stojący po prawej stronie drogi, ok. 200 m za pensjonatem "Watra". Za

  • /foto/3786/3786569m.jpg
    1997 - 1999
  • /foto/392/392314m.jpg
    2007
  • /foto/173/173668m.jpg
    2007
  • /foto/3794/3794135m.jpg
    2008
  • /foto/3794/3794972m.jpg
    2009
  • /foto/3243/3243427m.jpg
    2012
  • /foto/3243/3243429m.jpg
    2012
  • /foto/3243/3243437m.jpg
    2012
  • /foto/4221/4221414m.jpg
    2013
  • /foto/5709/5709011m.jpg
    2015
  • /foto/5353/5353913m.jpg
    2015
  • /foto/5353/5353916m.jpg
    2015
  • /foto/5353/5353917m.jpg
    2015
  • /foto/5353/5353918m.jpg
    2015
  • /foto/5359/5359012m.jpg
    2015
  • /foto/5359/5359013m.jpg
    2015
  • /foto/6147/6147077m.jpg
    2016
  • /foto/6864/6864262m.jpg
    2017
  • /foto/6864/6864263m.jpg
    2017
  • /foto/6864/6864264m.jpg
    2017
  • /foto/6864/6864265m.jpg
    2017
  • /foto/7253/7253274m.jpg
    2017
  • /foto/7253/7253298m.jpg
    2017
  • /foto/7253/7253299m.jpg
    2017
  • /foto/7297/7297323m.jpg
    2017
  • /foto/7294/7294311m.jpg
    2018
  • /foto/8652/8652534m.jpg
    2020
  • /foto/8735/8735171m.jpg
    2020
  • /foto/10498/10498736m.jpg
    2023

Zbigniew Waluś°

Poprzednie: Przejście graniczne Lutynia - Travná Strona Główna Następne: Kamienica nr 19
Dom Handlowy Jard