MENU
ZNACZNIKI
Autostrada Sudecka w Górach Bystrzyckich

Dodał: Zbigniew Franczukowski (bynio)° - Data: 2013-12-02 21:37:36 - Odsłon: 6907
Lata 1936-1938


Droga wojewódzka nr 389 w Sudetach, w Górach Bystrzyckich i górach Orlickich o długości ok. 42 km, łącząca drogę krajową nr 8 na przełęczy Polskie Wrota z drogą krajową nr 33 w Międzylesiu. Została zbudowana w drugim ćwierćwieczu XX wieku. Należy do najwyżej położonych szos asfaltowych w Polsce. Otwierają się z niej widoki Kotliny Kłodzkiej, Masywu Śnieżnika i Doliny Orlicy (tekst źródłowy - wikipedia). Autostrada sudecka - na odcinku Spalona - przełęcz nad Porębą - Gniewoszów nazywana była także drogą Göringa. Na tym odcinku miała typowy charakter obronny - militarny: wybudowano parę schronów wojskowych a pod drogą korytarze minerskie.

Dodatkowy opis od "bynio":
Po ukończeniu drogi Orlickiej, w 1933 r. inżynieryjne prace budowlano-modernizacyjne przeniosły się w dolinę Dzikiej Orlicy. Od Rozdroża pod Hutniczą Kopą droga Nr 389, przyjmując nazwę Autostrady sudeckiej, wkracza na tereny doliny Dzikiej Orlicy. Popularną wśród starszego pokolenia nazwą tej trasy jest określenie droga Göringa. Według krążących opowieści w pobliskie dzikie, rozległe, pełne zwierzyny lasy na przełomie lat 30. i 40. XX w. przyjeżdżał na polowania „wielki łowczy III Rzeszy” Hermann Göring. Istniejącą, pośledniej jakości drogę prowadzącą w kierunku Mostowic ulepszono. Poszerzono jezdnię, przyjmując jako minimum 7 m, pobocza utwardzano żwirem, czasem nawet brukiem, aby przypadkowe zjechanie pojazdu z twardej nawierzchni nie wywoływało zapadania się kół. Przy ostatnich zabudowaniach Mostowic w lewo od doliny Dzikiej Orlicy, pod północnymi zboczami Małej Wrzosówki Autostrada sudecka wspina się na Przełęcz Spaloną. Ten odcinek jest fragmentem zmodernizowanej drogi łączącej Bystrzycę Kłodzką z Mostowicami. Począwszy od Przełęczy Spalonej, w kierunku Gniewoszowa budowę szosy trawersującej zbocza Sasina, Sasanki, Jagodnej, Jedlnika i Gniewosza w masywie Gór Bystrzyckich, rozpoczęto w 1936 r. całkowicie od podstaw, wykorzystując przy tym wszystkie najnowsze osiągnięcia ówczesnej myśli technicznej. Wcześniej w tym rejonie nie istniały żadne drogi jezdne. Przy drodze, na Przełęczy Spalonej w pobliżu schroniska „Jagodna”, znajdują się zachowane do czasów obecnych bunkry: jeden, przeznaczony dla czterech żołnierzy uzbrojonych w karabiny maszynowe oraz drugi dla dziewięciu z dwoma karabinami maszynowymi i działkiem przeciwpancernym. Następne dwa schrony, dla podobnej obsady i uzbrojenia, usytuowane zostały w rejonie Przełęczy nad Porębą. Dodatkowo, ok. 1,5 km od Przełęczy nad Porębą, poniżej ostrego zakrętu drogi istniał system chodników minowych umożliwiający zniszczenie jej w tym miejscu na odcinku ponad 50 m. Dwa zespoły fortyfikacji skutecznie zamykać mogły fragment Autostrady Sudeckiej prowadzącej tutaj najbardziej stromymi, wschodnimi zboczami Sasanki i Jagodnej. Mieszkańcy wsi Poręba, którzy przybyli na te tereny po drugiej wojnie światowej, wspominają o magazynach wojskowych lub tajemniczym zakładzie przemysłowym. Czy to jednak prawda? Nie wiadomo. Bunkry zamaskowano w sposób przypominający wiejskie chaty i w 1938 r. drogę oddano do użytku.

Nie ma podstaw ani źródłowych, ani formalnych do nazywania tej drogi (i w ogóle całego tego projektu) "Autostradą Sudecką" - Sudetenstrasse nigdy nią nie była i nie miała być - jest to nazwa czysto zwyczajowa nadana przez kogoś komu standard jej wykonania bezrefleksyjnie skojarzył się zapewne z szeroką i bezpieczną drogą dobrej klasy. Mając na uwadze opiniotwórczy charakter naszego portalu można ostatecznie zerwać z ciągłym powielaniem tego zwykłego błędu skojarzeniowego, który stał się normą. Błąd ten występuje jednak tylko w polskich źródłach.
(uzup. moose)

  • /foto/10306/10306454m.jpg
    1935
  • /foto/10306/10306532m.jpg
    1935
  • /foto/111/111875m.jpg
    1936 - 1938
  • /foto/3778/3778974m.jpg
    1936 - 1938
  • /foto/4264/4264065m.jpg
    1936 - 1938
  • /foto/4264/4264108m.jpg
    1936 - 1938
  • /foto/4264/4264113m.jpg
    1936 - 1938
  • /foto/4264/4264120m.jpg
    1936 - 1938
  • /foto/4264/4264131m.jpg
    1936 - 1938
  • /foto/4264/4264138m.jpg
    1936 - 1938
  • /foto/4264/4264144m.jpg
    1936 - 1938
  • /foto/4264/4264149m.jpg
    1936 - 1938
  • /foto/4264/4264155m.jpg
    1936 - 1938
  • /foto/4264/4264168m.jpg
    1936 - 1938
  • /foto/4264/4264176m.jpg
    1936 - 1938
  • /foto/4264/4264192m.jpg
    1936 - 1938
  • /foto/4264/4264197m.jpg
    1936 - 1938
  • /foto/4264/4264200m.jpg
    1936 - 1938
  • /foto/4264/4264207m.jpg
    1936 - 1938
  • /foto/4264/4264212m.jpg
    1936 - 1938
  • /foto/441/441385m.jpg
    1936 - 1939
  • /foto/3823/3823542m.jpg
    1960 - 1980
  • /foto/5178/5178068m.jpg
    1973 - 1979
  • /foto/4539/4539058m.jpg
    1974
  • /foto/6501/6501371m.jpg
    1996
  • /foto/6501/6501386m.jpg
    1996
  • /foto/6501/6501424m.jpg
    1996
  • /foto/6501/6501434m.jpg
    1996
  • /foto/6501/6501438m.jpg
    1996
  • /foto/6501/6501455m.jpg
    1996
  • /foto/266/266147m.jpg
    2007
  • /foto/266/266148m.jpg
    2007
  • /foto/265/265447m.jpg
    2008
  • /foto/4692/4692939m.jpg
    2012
  • /foto/3627/3627499m.jpg
    2013
  • /foto/3627/3627885m.jpg
    2013
  • /foto/3646/3646786m.jpg
    2013
  • /foto/3651/3651879m.jpg
    2013
  • /foto/3653/3653296m.jpg
    2013
  • /foto/4020/4020369m.jpg
    2013
  • /foto/4865/4865157m.jpg
    2014
  • /foto/4866/4866267m.jpg
    2014
  • /foto/4866/4866269m.jpg
    2014
  • /foto/4866/4866274m.jpg
    2014
  • /foto/4866/4866275m.jpg
    2014
  • /foto/4884/4884760m.jpg
    2014
  • /foto/6456/6456371m.jpg
    2016
  • /foto/7586/7586325m.jpg
    2018
  • /foto/7674/7674241m.jpg
    2018
  • /foto/8158/8158913m.jpg
    2019

kolekcja własna

Poprzednie: Most kolejowy (pot. Piekielnica / Nowa Ruda - Zatorze) Strona Główna Następne: 2013 - 2014 Remont wieży widokowej


maras | 2013-12-03 09:25:21
Widać cień fotografa i beczkę...
Stan | 2013-12-03 09:29:09
Duża kamera na statywie, to i jakość b. dobra. :)
Stan | 2013-12-03 09:32:25
Nawet w bocznej szybie odbicie deski rozdzielczej i kierownicy! Naprawę, super fotka.
Zbigniew Waluś | 2013-12-03 10:24:05
Stan, a po lewej to co za miejscowość? Ależ widoki, teraz można pomarzyć....
Stan | 2013-12-03 12:14:37
Spróbuję rozkodować, ale może ktoś wcześniej podpowie. Ta droga istnieje i dla mieszkańca tej okolicy odpowiedź jest prosta...
StaszekM | 2013-12-04 18:09:16
Bystrzyca Kłodzka-a widoczki są piękne z łąki nad Porębą.
StaszekM | 2013-12-04 18:43:43
Nad Bystrzycą Kłodzką pod Krowiarkami -Stary i Nowy Waliszów.
Stan | 2015-06-13 10:24:18
Wspólnymi siłami udało się wiele wyjaśnić. Zdjęcie wykonane z tej drogi na wysokości Wyszki, a nieco na lewo ładnie widoczna Bystrzyca Kłodzka. Od prawej ramki na linii lasu charakterystyczna Czarna Góra i Suchoń (nieco w lewo). Warto dodać te znaczniki...
jawc | 2015-06-13 15:58:54
Dobrze?
Zbigniew Waluś | 2015-06-14 01:07:17
Dobrze.
Habelschwerdt | 2015-06-30 11:43:53
A tak niestety wygląda to dzisiaj. Foto z google streetview